Bæredygtigt dansk produkt med unikke materialer
Jacob Skou er direktør i DRY-BAG A/S. Virksomheden anvender unikke og bæredygtige materialer i deres produktion af lastsikringsprodukter.
Jacob fortæller her om virksomhedens styrker overfor mange andre spillere i branchen:
”DRY-BAG A/S blev stiftet i 1979, og vi opfandt mere eller mindre tørremidler, er jeg blevet fortalt. Vi producerer i Hedensted i midten af Danmark, og vi sourcer så nært som muligt. Vi anvender moler oppe fra Mors, og det er en naturlig ressource, som ikke kræver meget energi at omsætte til vores Dry Bag. Mange alternativer, som særligt kommer fra østen, er kemisk fremstillede, og de kræver meget energi og vand for at fremstille. Derfor er der en CO2 besparelse ved at anvende vores produkter, da de er lavemissions fremstillede. Moler findes kun på Fur og på Mors, og det er helt unikt. Sidst jeg besøgte udvindingsstederne sagde de, at vi havde til 145 år med det salgstempo vi kører nu, så vi kommer ikke til at mangle ressourcen. Den lokale produktion og de lokale råvarer afføder en fleksibilitet og en god kundepleje. Vi kan levere det, som kunden ønsker, nærmest fra dag til dag. Vi kan skrue op og ned som vi vil, da vi ejer hele værdikæden. Og er ikke afhængige af at få containere med materialer hjem fra f.eks. Kina. I forhold til valideringen af vores produkter, for at bevise at vores produkter kan det de skal, arbejder vi tæt sammen med Teknologisk Institut. I plus tyve år har vi samarbejdet med Kompetencecenter Nord, som ansætter folk på kanten af arbejdsmarkedet. De syer vores poser.
En udfordring er, at i og med vi producerer i Danmark, er omkostningsniveauet højt. Og der er mange dygtige og bæredygtige virksomheder i Danmark. Der er en kamp om opmærksomheden på det område, hvor vi gør en masse, men indtil videre ikke har råbt højt nok. Folk er ikke opmærksomme på at vi findes, men det er vi i færd med at lave om på. Det er en formidlingsopgave hvor kunderne skal kunne se, at vi er det indlysende bæredygtige valg. Og så siger vi ikke nej til nogen. Vi vil handle med alle”.
God modtagelse og attraktiv placering
Placeringen i Hedensted er rigtig god ifølge Jacob. Dels er det billigere at drive virksomhed, end fra den tidligere placering i Aarhus, og dels føler han at Erhvervsafdelingen går den ekstra mil:
”Jeg startede i virksomheden i 2022. Efter kort tid i Aarhus, blev vi bedt om at flytte, da der skulle laves nogle geotermiske undersøgelser på vores grund. I Hedensted er Erhvervsafdelingen gode til at række ud, og det har vi ikke oplevet på samme niveau i Aarhus. Der er mange muligheder og dem skal vi gribe. Jeg plejer at sige at vi er Danmarks ældste start-up da vi er helt tilbage fra 1979. Og vi skal have bygget forretningen op til minimum som i 1980´’erne og 1990’erne. Der tror jeg at Hedensted er det helt rette sted at være. Jeg stødte lidt tilfældigt på Claus Bayer fra Hedensted Erhverv, og han har hjulpet med at facilitere at vi får lavet ESG-rapportering, som skal være klar i 4. kvartal 2024. Han er en rigtig matchmaker og igennem ham har vi fået en medarbejder ind fra jobcenteret, som har lidt udfordringer - vi forsøger at hjælpe personer på kanten af arbejdsmarkedet i job. Vi har kigget hinanden i øjnene, og han har sagt at han vil stå til rådighed for spørgsmål og være behjælpelig med kontakter. Jeg synes det er en rigtig erhvervsvenlig kommune. Selv er jeg fra Vejle området, og der er vi flyttet tilbage til. Vi kan godt lide, at Hedensted ligger midt i landet – det er let at tiltrække arbejdskraft. Og jeg savner bestemt ikke at pendle fra Aarhus til Hedensted”.
Bæredygtighed og lokal sourcing
Der er nogle globale dynamikker i spil, som på sigt kan være rigtig gode for DRY-BAG A/S. Særligt bæredygtighed og ESG-rapportering er som en appelsin i virksomhedens turban:
”Som familieejet virksomhed har vi en stærk kultur. Vi er til at stole på. Der findes mange alternativer, særligt fra 3. lande, men vi er den eneste producent i Danmark, og vores produkter er bæredygtige. Jeg kommer fra en tid i Arla, hvor jeg tradede skummetmælkspulver og andre ting. Vi brugte Dry-Bag til at beskytte landmændenes gode varer, og det var der, jeg kom i kontakt med DRY BAG A/S. Det som gør at vi har vores berettigelse, er at vi vil være et powerhouse inden for lastsikring. I stedet for at sælge commodities – altså lagervarer, vil vi gerne sælge en service omkring hvordan produkterne skal anvendes, og sikre at de anvendes korrekt. Så vi kan guide kunder i alle henseender – der skal vi være stærke. På vores know-how og vores rådgivning. Samtidigt med at det er et super godt produkt. Vi går også og kigger ind i, at der kommer mange regulativer og direktiver fra Christiansborg og Bruxelles. Når de regler bliver lidt klare, tror jeg at det bliver en kæmpe fordel for os. I dag er der mere eller mindre frit spil på markedet, men jeg tror faktisk, at en evt. kommende regulering vil passe os godt. Vi køber også vores papkasser lokalt, og de er ESG-certificerede. Jeg tror, at folk bliver mere opmærksomme på lokal produktion og bæredygtighed”.
Fokus på trivsel, vækst og lokale arbejdspladser
Væksten i DRY-BAG A/S skal drives på strategisk niveau med partnerskaber, som åbner døre til at handle med nogle af de store aktører i målgruppen. Jacob fortæller:
”Først og fremmest skal DRY-BAG A/S være et sted, hvor folk er glade for at gå på arbejde, og siger at det er spændende at være. Vi skal vækste mange gange, og da verdenshandel og søfragt generelt kun ser ud til at gå en vej, ser vi mange muligheder for dette.
Vi sikrer de produkter, som ikke kan tåle fugt. Altså; vi er stærke på lastsikring og fugtsikring. Vi har en stærk historie og et godt produkt, og det skal vi have udbasuneret og have spredt budskabet meget mere effektivt. Vi er mere købmænd, end vi er marketingfolk, så det er den øvelse vi skal i gang med. Vi vil gerne skabe arbejdspladser ved at styrke forretningen og grundlaget. Så tror jeg, vi er lykkedes rimeligt godt. Vi er ved at lave nogle partnerskaber, som styrker vores relevans med produkter og distributører, som kan komplementere vores forretning så Coloplast, Danfoss, Palsgaard og så videre vil handle med os. Det hele skal føde ind i værdisættet med bæredygtig produktion sourcet så tæt som muligt, og så selvfølgelig en god kvalitet. Vi er glade for, vi er kommet til Hedensted, og vi ser frem til at engagere os endnu mere med de lokale virksomheder, da det tit er relationen, der er afgørende i vores forretning. Vi har fået nogle super rammer her, og hernede får man noget mere for pengene. Døren står altid åben, og vi vil gerne invitere indenfor, så folk kan få syn for sagen”.
Faktaboks
DRY-BAG A/S, beliggende i Hedensted, Danmark, har siden 1979 været en førende leverandør af miljøvenlige tørremidler til transportindustrien. Virksomheden er kendt for sin innovative tilgang til at beskytte gods mod fugtskader under transport, hvilket gør dem til en betroet partner for mange virksomheder verden over. Den originale DRY-BAG® er designet til at beskytte gods mod fugt ved at absorbere fugt i op til 90 dage. Produktet er fødevaregodkendt og genanvendeligt, hvilket gør det til et bæredygtigt valg for virksomheder, der ønsker at minimere deres miljøpåvirkning. DRY-BAG® er let at anvende med en indbygget krog til montering i containere, og aktiveres ved at bryde emballeringen. DRY-BAG A/S er ikke blot en producent af tørremidler, men en virksomhed der aktivt bidrager til en bæredygtig fremtid. Med deres innovative produkter og stærke fokus på miljøvenlig produktion, fortsætter DRY-BAG A/S med at sætte standarden inden for deres branche. Udover transportsikring, tilbyder DRY-BAG A/S også et naturligt retail produkt til private, som beskytter f.eks. campingvogn, båd, kælder eller lignede.